Læringsutvikling hos Klinikk 5029
Klinikk 5029 på Jessheim tilbyr hjelp innen lese, regne og konsentrasjonsvansker. Jeg som jobber med dette
har utgangspunkt i min utdanning som kommunikolog. Jeg bryr meg lite om diagnoser. Fokuset er å skape
utvikling i de systemene som utgjør selve forutsetningene for læring. De viktigste for oss er det
nevromotoriske underlaget, endring av indre tanke og lærestrategier, og av og til ernæring. Her er en kort
oversikt.
Nevromotorikk
Nevromotorikk er et samlebegrep for øvelser for trening av nervesystemet. Det er her læring og tenking
foregår, og det er trenbart. Dessverre er det er ikke gitt at et nervesystem er godt ”tilrettelagt” eller
modent for læring. Nevromotoriske øvelser vil også for de fleste bidra til avspenning, og økt konsentrasjon
og fokus. Øvelsene gjøres både på klinikken og hjemme, og er i vår erfaringsverden helt avgjørende for å få
resultater.
Endring av indre lærestrategier
Vi har egentlig 3 grunnmåter å tenke, huske og lære på: Se, høre og føle. Alle disse tre bør anvendes og
samarbeide naturlig i tankeverden vår, for at god læring skal foregå. Dette er nesten alltid et hovedproblem
for en med lærevansker, og det er helt endringsbart.
Det å ikke raskt kjenne igjen ordbilder for eksempel, handler oftest om at den indre visuelle sansen ikke
brukes (på en nyttig måte) til akkurat dette. Hvert ord blir da ”nytt” hver gang det leses. Likevel går det
helt fint an å lære seg å bruke den indre visuelle sansen til dette, og ordbildegjenkjenning kan bli så
enkelt som det skal.
Endring av indre lærestrategier handler om å faktisk endre hvordan ord og tall (og alt annet) bearbeides,
prosesseres og lagres.
De fleste har liten relasjon til hvordan de selv egentlig tenker eller husker i praksis. Vi kartlegger
dette, og hjelper til med å etablere nye nyttige kognitive mønstre. Nyttige for læring, forståelse og
hukommelse.
Evne til å forstå kompleksitet (som for eksempel begreper)
5029 samarbeider med spesialpedagoger i privat praksis for å få gjort denne viktige jobben. Det skjer etter
at arbeidet med nevromotorikk og lære og lesestrategier er ferdig.
Ernæring
Det er mange studier som viser hvordan god ernæring påvirker læringsevne positivt. Det er veldig varierende
hvor viktig dette er for den enkelte, og det må alltid vurderes individuelt.
Alt det andre
Med lærevansker følger det ofte med andre ting. Som sykdommer, muskel eller skjelettproblematikk, forhold i
hjemmet, synsforstyrrelser, medfødte skader, sosiale aspekter osv. Noen ganger må dette og annet adresseres,
før det er noen vits i å fokusere på selve læringen. Klinikk 5029 er en tverrfaglig klinikk som jobber med
mye av dette, og ikke alt.
Uansett utgangspunkt er det vår klare erfaring at det er nyttig med et best mulig utviklet nervesystem,
nyttige indre sansestrategier, og forståelsesevne av begreper og verden rundt seg. Læring og livet ellers
virker å bli enklere for de fleste da.
Et samarbeid med oss består av møter over tid på klinikk 5029 der vi har hovedansvar for aktivitetene, og
enkle klare øvelser for daglig hjemmetrening av ulik art.